Arbetsförmedlingen

Jaha...så idag var det oundvikliga omöjligt att skjuta längre fram. Jag gick till Arbetsförmedlingen och skrev in mig! Jag säger inget om den institutionen i sig, det är ju KANON att den finns....MEN när man sitter på en högskoleutbldning känns det bara fel!

Jag var där för två år sedan också, efter min mammaledighet. Då fick jag jobb samma vecka som jag skrev in mig. Det hann aldrig kännas "riktigt". Den här gången känner jag mig inte lika optimistisk. Det är brist på lärarjobb i Falkenbergs kommun. När ska pensionsavgångarna ta fart??

Känner mig osäker på min situation också, eftersom jag är gravid. Jag vet att jag inte får diskrimineras pga detta, men hur lätt kan det vara att bevisa, om man skulle hamna i en sån situation!!?? Har ett annat problem också, och det är att jag är utbildad 1-7 lärare, med ingång svenska. Har 20p engelska upptill. MEN jag vill jobba på högstadiet!! Det är inte alla rektorer (tyvärr ganska få!) som tycker att det ska finnas 1-7 lärare på högstadiet!

Ja jag hoppas verkligen att någon vill ha mig under den kommande terminen. Jag vill verkligen jobba!!

Nu ska jag anmäla mig till a-kassan också! Något måste jag ju leva på!

Kommentarer
Postat av: Sara Ejnefjäll

Hej Anneli,
Kul att du har en blogg! Roligt att läsa lite hur du har det!
Förstår att det känns jobbigt att gå till AMS... fick själv göra det när jag flyttade till Nypan och fick vänta i ca tre månader på jobb. Jag kände mig dålig, fast man eg. inte har ngn anledning att känna sig så när man har pluggat så mkt :). Du får tänka att det bara är en liten period i ditt liv och att du får passa på att njuta av ledigheten så länge det går. Jobba ska du hinna med ska du se.
Vad det gäller att du är 1-7 lärare ska du på din intervju framhäva det positiva med det. Ny forskning säger ju att det som är felet och problemet, för de elever som får det svårt på högstadiet, är just det stora glappet som finns mellan "mellanstadie" och "högstadie". På mellanstadiet är relationen och den fysiska kontakten fortfarande viktig, men när man kommer upp till högstadiet så klipps den av ganska rejält. Man har inte samma klassrum hela dagen, man har olika lärare och inte alls samma djupa kontakt med läraren. Detta leder ofta till problem för många elever. Därför kan det vara bättre att ha "mellanstadielärare" även på högstadiet då de har det här med relation och kontakt mer inpräntat i sitt arbetssätt. Ja, hoppas du förstår vad jag bubblar om... lyft fram det på dina intervjuer, det är bara positivt att du är 1-7 lärare. :)
Jag håller tummen för dig Anneli och ge inte upp. Det är bara att kämpa vidare... se det som lite skönt att vara between jobs ett tag. :)
Kramar i stora lass och hälsa familjen!
/Sara

2007-08-06 @ 13:03:54
URL: http://aggefjall.spaces.live.com/
Postat av: Anna78

Hoppas det ordnar sig så fort som möjligt, på det ena eller andra sättet... Kram!

2007-08-06 @ 15:50:30
URL: http://anna78.blogg.se
Postat av: evelina

Jag håller tummarna för att du får en stimulerande sysselsättning i höst!
(WOW vad snygg bloggen är nu!! *avis*)

2007-08-06 @ 22:23:56
URL: http://wih.blogg.se
Postat av: svärmor

Det ordnar sig säkert, du är toppen som kämpar på !!! Tänk att inte ALLA vill ha en så´n lärare som DU .....det kommer att fixa sig.Ta det lugnt!
Kram svärmor

2007-08-07 @ 09:15:38
Postat av: mamma

det ordnar sig som vanligt,häng i

2007-08-07 @ 11:32:32
Postat av: Elina

Lycka till!

2007-08-08 @ 00:45:32
URL: http://elinasblandning.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0